lördag 30 juni 2012

I Stockholm-Nynäshamn Järnvägs spår




I valet och kvalet mellan prickigt och rutigt tittade solen fram och stövelköpet blev motat till framtiden.





Vi stuvade kaffekorgen i bilen och stötte oförhappandes på det vackra stationshuset i Tungelsta, idag en privatbostad.

Linjen Stockholm Nynäshamn Järnväg AB byggdes åren 1900-1901.
Huset är ritat av arkitekten Ferdinand Boberg och har den, för hela linjens stationshus, karakteristiska fasad i så kallad fiskfjällsmönster. 



Framför stationen intill Konsum står traktens store son Ivar Lo-Johansson staty i brons. Ivar Lo var den författare i arbetarlitteraturen som öppnade mina ögon för den skatt som biblioteken rymmer. På biblioteket i Handen uppmuntrades min läslust och jag fick vuxenlånekort, fast åldern långt ifrån var inne. Bibliotekarien utnämndes senare till stadsbibliotekarie i Stockholm och blev min chef.


Vårt nästa stopp längs linjen Stockholm Nynäshamn Järnväg blev slutstationen i Nynäshamn. Ännu en byggnad som ej längre har sin ursprungliga funktion.  



Vid knuten en påminnelse om svunnen tid.



Bakom stationsbyggnaden ett landmärke som står sig.




 
Vid kajen glass och mat... 




...promenad och...




....lite lek.


En posör bland ankorna.





  


2 kommentarer:

  1. Du är galen som inte köpte ett par stövlar !! Det skulle jag ha gjort.

    Intressant om hus o stad men ännu mer om ditt lånekort.

    Kramar
    Anci

    SvaraRadera
  2. Ja, där växte man upp medan tågen kom och gick! När ångloken tuffade förbi gömde vi oss bakom krusbärsbuskarna.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera